DDM hl. m. Prahy
Stadion mládeže
Stadion mládeže

Core trénink



Hluboký stabilizační systém (Core či střed těla) tvoří základnu pro všechny pohyby a umožňuje pohyblivost horní a spodní části těla. Efektivně směřuje sílu do končetin a stabilizuje páteř, hrudní koš a pánev vůči otřesům a vnějším silám.

Tělesným jádrem je míněna oblast trupu a pánve, ve které se nachází v klidovém postoji těžiště a které mechanicky spojuje horní a dolní končetiny. Nejde tedy primárně o ovlivňování funkce jednotlivých svalů, ale o funkci systému – kinetických řetězců. Stabilita tělesného jádra je rozhodující pro součinnost kinetických řetězců a transfer energie mezi tělesným jádrem a periferními segmenty, současně je stabilizované jádro předpokladem pro efektivní přenos hybnosti z periferních segmentů k hmotnějšímu středu.

Hluboký stabilizační systém hraje zásadní roli v každodenních biologických funkcích. V břišní dutině vytváří tlak, udržuje vnitřní orgány na svém místě a napomáhá s vydechováním a vdechováním vzduchu z plic a vylučováním odpadních látek. Svaly středu těla, zvláště příčný sval břišní a svaly pánevního dna, se rovněž zapojují při porodu.

Trénink hlubokého stabilizačního systému se zaměřuje na tři oblasti: jeho pohyblivost, stabilitu a sílu. Každá z těchto složek má důležitou roli pro zdraví, oporu a funkci těla, a proto má dosažení rovnováhy mezi nimi stěžejní.

Udržování pevného a silného středu maximálně podporuje i pomocné svaly. Ve skutečnosti je střed těla natolik zásadní pro celkový pohyb vašeho těla, že se povolává do akce při „zážehu“  každého svalu: uprostřed dřepu střed těla zapojuje, aby udržel integritu vertikálního pohybu. Když zapažujete s činkami nad hlavou, zapojuje se opět střed těla, aby trup zůstal vzpřímený.

Střed těla je dále jedinečný v tom, že je to patrně jediná oblast svalů, která se trénuje zejména kvůli kompaktnosti, a nikoliv pro pouhý objem, jako tomu bývá například u posilování prsních svalů či bicepsů a tricepsů, a podporuje fungování všech ostatních skupin svalů.

Stabilizační tělesné jádro vytváří „silovou bázi“ pro pohyb končetin a umožňuje dosáhnout potřebného efektu při menší kontrakci periferních svalů, nedochází k nadbytečným souhybům ostatních segmentů, zvyšuje se účinnost a výkonnost periferního svalstva. Všeobecně tedy lze říci, že posílením středu těla můžeme zefektivnit práci všech svalů a tak i případný herní nebo soutěžní výkon.

Při naplánování posilování středu těla nejdříve zařazujeme statické polohy s nároky na zpevnění výškové osy těla, následně vedené (pozvolné pohyby) a dynamické pohyby končetin vůči zpevněnému segmentu trupu.

Posilujeme současně přední i zadní strany trupu v koordinačních souvislostech blízkých reálným podmínkám. V rámci posilování svalů jádra se využívají také balanční metody, kdy navozením stavu lability (nestabilní podložka, zmenšená plocha opory) je cvičenec nucen svalovou aktivitou vybalancovávat polohu těžiště nad místem opory.

Posilování svalů tělesného jádra pozitivně ovlivňuje držení těla (posturální stabilitu a funkci zpětnovazební kontroly pohybu (výrazně snižuje míru rizika zranění – zdravotně preventivní oblast)).

Není pochyb, že tato metoda tréninku, by tedy neměla chybět v žádném tréninkovém plánu a to napříč sportovními odvětvími i věkovými kategoriemi.

O této tréninkové metodě je možno nalézt mnoho publikací a materiálů. Také na internetu je možno nalézt spoustu užitečných videí s jednotlivými cviky. U těchto videí je však potřeba si dát pozor a vybírat obezřetně. Z tištěné literatury bych pak doporučil knižní publikace jako třeba: Gymnastické posilování: Motoricko funkční příprava. (Krištofič 2014), Střed těla: přehledný průvodce pro posílení všech svalů. (Liebeman 2014), Core Trénink (Thurgood,Paternoster 2013), z kterých jsem čerpal informaci i do tohoto krátkého článku.

Podobné články

Rodinný den
Den plný her a soutěží pro celou rodinu na atraktivním místě.
Latrína – táborová hra
Letní tábory se blíží. Přinášíme tedy námět na táborovou hru, která se nám osvědčila a děti ji rády hrají. Jedná se o běhací hru s rolemi. Zapojí se i vedoucí. Úkolem je získat co nejvíce potvrzených papírků s textem Latrína. Důležité je zvolit vhodné prostředí – bezpečný les.
Zastávka volný čas 2013
Bohatý pódiový program, mobilní lezecká stěna, skákací loď a hlavně prezentace jednotlivých oddělení Karlínského Spektra v Kaizlových sadech – tak v kostce vypadala Zastávka volný čas.
Zastávka volný čas 2015
Kaizlovy sady začátkem září 2015 ožily tradiční akcí Zastávka volného času. Pedagogové Karlínského Spektra zde ukazovali část činnosti ze svých oddělení a ochotně pomohli s výběrem kroužků.
Zastávka volný čas
Prezentace činnosti jednotlivých pražských domů dětí a mládeže.
Divadelní a hudební vystoupení, tvořivé dílny, sportovní stanoviště, soutěž o zajímavé ceny a mnoho dalšího.
Atletický stadion
Atletický ovál je dlouhý 400 metrů, má 6 drah, součástí stadionu je i vrhačský, výškařský, tyčkařský a dálkařský sektor.
Pražský šachový festival Zlatá Praha
Začátkem července se každý rok sjedou do Karlínského Spektra desítky malých i velkých šachistek a šachistů, aby poměřili své síly v několika kategoriích královského sportu.
Sázavské pádlo 2018
Měli jste jako děti nějakou akci, na kterou jste se těšili celý rok dopředu, a když skončila už jste se nemohli dočkat dalšího roku? Většina mých přátel se takto těšila na letní tábor, kde zase uvidí své kamarády, či na Vánoce a kupu nových dárků. Samozřejmě tábory a pečení cukroví s mamkou jsou fajn, ale já se vždy těšila na Sázavské pádlo.