DDM hl. m. Prahy
Stanice techniků
Stanice techniků

Fotoklub Líheň



MgA. Jaromír Santler, santler@ddmpraha.cz, 222 333 878

Facebook

Vážení návštěvníci,
systematičnost a trpělivost vás přivedla až na tuto stránku, zasloužíte si tedy odměnu ve formě stručných,
a přesto vysoce obsažných informací.

Na úvod prozradím strukturu informací, to abyste je mohli libovolně přeskakovat a vynechávat:

1. Jak je fotoklub starý a kdo se v něm schází?

2. Co tam ti lidé dělají?

3. Správně fotografovat vás nikdo nenaučí

4. K čemu je fotografování dobré?

5. A co čuňačinky (akty)? 

6. Plán pro školní rok 2018/19

7. Nápad je důležitější než foťák

8. Podivné zvuky, praslovo

9. Již jsme probrali a bude následovat 

10. Kde nás najdete?

11. Novinky - klub analogové a alternativní fotografie

 

ad 1) Jak je fotoklub starý a kdo se v něm schází?
Fotoklub Líheň existuje již od počátku devadesátých let. Jeho členy jsou děti, mládež a mladí dospělí ve věku od 12 do 26 let. 80 % členů je ve věku od 13 do 18 let. Chlapci a dívky byli v posledních letech zastoupeni přibližně stejně.

ad 2) Co tam ti lidé dělají?
Někteří se snaží dospět k samostatné tvorbě. Naše výuka tomu (doufám) nebrání. Postupně procházíme okruhy, které se vzájemně prolínají: fotografie jako komunikace, krajina, zátiší, portrét, reportáž, dokument, nefigurativní fotografie, instalace, základy exponometrie, výtvarné možnosti světla, digitální opravy a úpravy fotografie, dějiny jednotlivých fotografických žánrů, černobílá analogová fotografie – práce ve fotokomorách, stavba a skladba obrazu. Součástí programu jsou konzultace samostatné tvorby, výstavy, přípravka na SŠ a VŠ. Určitě jsem na něco zapomněl.

ad 3) Správně fotografovat vás nikdo nenaučí
Fotografování souvisí s myšlením a cítěním (více než si myslíte), které se nedají naučit. Pokusy tady byly – co si máme myslet a co cítit. Nedopadlo to dobře (v Česku nejméně dvakrát). Sebevzdělávat se ale můžete (musíte!). Fotografie je pro tyto účely skvělá (asi nejlepší). Chcete-li vytvořit obraz s velkou významovou hloubkou odpovídajících estetických a etických kvalit, docela se mentálně zapotíte. Co všechno musí fotograf znát a pochopit, aby vytvořil např. pravdivý psychologický portrét? Nebo do banálních reálií vložil novou informaci? Radši vám to neřeknu, nechci Vás odradit, potřebuji širokou členskou základnu. Něco Vám přesto poradím: neexistuje žádný návod, schéma, empirický vzorec. Škoda. Ale určitě pomůžou životní postoje a zkušenosti. Je potřeba hodně fotografovat.

ad 4) K čemu je fotografování dobré?
Vlastně jsem již odpověděl v bodě 3. Poslouží k vašemu mentálnímu a emočnímu rozvoji i bez toho, že by muselo vzniknout kvalitní umělecké dílo. Jak říká moje kolegyně, není důležitý výsledek, ale samotný proces. Já bych ji doplnil: kdo je chytrý, bude ještě chytřejší, kdo je vnímavý, bude ještě vnímavější, kdo je mdlého rozumu, bude na tom o něco lépe.
Fotografie může být také někomu prvním nástrojem k rozvinutí tvořivosti (no konečně, když už to jinde a jinak nešlo).

ad 5) A co čuňačinky (akty)?
Nefotíme.

ad 6) Plán pro školní rok 2018/19
Základními tematickými okruhy budou zátiší, portrét, krajina, dokument, inscenace, nefigurativní fotografie, intermediální přesahy. Souběžně poběží výuka „řemesla“, která bude zahrnovat digitální zpracování a prezentaci obrazu (Photoshop), analogové fotolaboratorní techniky (temná komora), ateliérové svícení, exponometrii, praktickou optiku. Tematické okruhy nebudou probírány postupně jako ohraničené celky, ale budou součástí časové osy vývoje fotografie od počátků až do současnosti. Například novou věcnost můžeme promítnout do zátiší, portrétních, krajinářských a dalších etud a porovnávat ji s přístupy období piktorialismu. Podobně třeba konstruktivismus s jinými avantgardními proudy nebo modernu s postmodernou.  Jejím velkým kladem a přínosem pro aktivního fotografa je motivace k vnímání fotografie a světa v širších souvislostech – dobových, kulturních, společenských i technických.

ad 7) Nápad je důležitější než foťák
Obchodníci Vám budou tvrdit něco jiného. Mají k tomu své důvody. Dobrý foťák má samozřejmě svoji cenu. Stejně jako dobrá rydla, štětec nebo housle. Nakonec máte-li nápad, dobrý foťák si můžete půjčit od těch, co nápad nemají. S dobrým foťákem se fotí dobře, se špatným špatně (stará čínská moudrost).

ad 8) Podivné zvuky, praslovo
Není to pomluva, lidi ve fotoklubu opravdu vydávají podivné skřeky. Někteří se učí praslovu a zkoumají jeho účinky na sobě samém i na svém okolí. S odstupem času všichni aktéři přiznávají výrazné vnitřní zušlechtění.

ad 9) Již jsme probrali a bude následovat
Máme za sebou úvodní schůzky. První ateliérové etudy, na kterých nyní pracujeme, jsou projekcí digitálního obrazu na několik geometrických obrazců v prostoru a efekt je následně snímán na kinofilm. Ortodoxním fotografům "života" by se to asi nelíbilo, ale etuda má silný výukový potenciál - pracuje se s digitálním i analogovým obrazem, včetně finále ve fotolaboratořích. Rovnoprávně na úkolech mohou pracovat začátečníci s pokročilými.
Nespěcháme. Stále se přihlašují noví zájemci a princip tohoto intermediálního zadání rychle pochopí i bez předchozí přípravy. V některých z příštích hodin obohatíme výuku o projekce z historie média.

ad 10) Kde nás najdete? 
Fotoklub se nachází ve Stanici techniků v Dejvicích. 
Adresa: Stanice techniků DDM hl. m. Prahy, Pod Juliskou 2a, Praha 6
Pokud si myslíte, že je to na konci světa, tak se velmi mýlíte. Z Václaváku je to na Dejvickou pár minut a z Dejvické k nám pouze 1 nebo 2 zastávky autobusu, případně 10 minut pěšky směrem z kopce. Také k nám jede tramvaj i vlak z centra (zastávka Podbaba).
Podívat se můžete rovněž na náš fotoklubový web: http://fotolihen.cz
Přihlásit se můžete na kterýkoliv den od pondělí do pátku od 15.00 do 17.00 nebo od 17.00 do 19.00 (výjimkou je středa, kdy od 17.00 do 19.00 mají fotoklub k dispozici filmaři). Kurzovné činí 3800 Kč na celý školní rok, nebo 2100 Kč na pololetí.

ad 11) Novinky - klub analogové a alternativní fotografie
V loňském školním roce jsme založili dvě speciální skupiny, zabývající se výhradně výtvarnou fotografií tradičním fotolaboratorním procesem. I letos rádi přivítáme další milovníky temných komor a neobvyklých vyvolávacích procesů.

MgA. Jaromír Santler, vedoucí fotoklubu

Podobné články

PaVěda
Baví vaše dítě zkoušet experimentovat nebo sestavovat roboty z čehokoli, co najde doma? Právě pro vás otevíráme nové badatelské kroužky PaVěda – Parádní Věda, které startují od září v DDM hl. m. Prahy a jsou určeny dětem již od pěti let. Parádní věda probíhá ve Stanici techniků, Stanici přírodovědců a v Karlínském Spektru DDM hl. m. Prahy, a to ve dvou úrovních – PaVěda 1
Naše akce
Karlínské Spektrum nabízí široké spektrum akcí pro veřejnost. Na našich akcích jsou vítání předškoláci, školáci, rodiny s dětmi i senioři.
Hádej, koho jsem dnes potkal na Klamovce?
Každý týden se na Klamovce potkáte se spoustou lidí, ať už rodičů, dětí, lektorů, zaměstnanců či bývalých členů zájmových útvarů. Napadlo vás někdy, kdo vlastně jsou ti lidé? Respektive napadlo vás někdy, že možná potkáváte významné osobnosti, mistry ve svém oboru, kteří pod maskou všedního dne působí jako zcela obyčejní lidé?
Zvuk a sound art
Omlouváme se, ve školním roce 2017/2018 není tento kurz otevřen. Abychom vám ulehčili práci, připravili jsme seznam uměleckých kroužků, které by vás rovněž mohly zajímat.
Zahájení pravidelné činnosti kroužků
Většina kroužků Klubu Klamovka začíná pravidelnou činnost v týdnu od 17. 9. 2018. Dopolední kroužky rodičů s dětmi budou zahájeny od října. ZÁPISY DO KROUŽKŮ PROBÍHAJÍ I V PRŮBĚHU ZÁŘÍ, DO NAPLNĚNÍ KAPACITY JEDNOTLIVÝCH AKTIVIT.
Přehled výstav
Výstavní prostor Stanice techniků již hostil hodně přes sto výstav a díky skupinovým výstavám představil také několik stovek autorů. Pro mnoho z nich byla tato nevelká galerie první příležitostí představit svá díla. Své fotografie zde prezentovali, ve svých počátcích, někteří dnes již renomovaní fotografové.
Dlouhomladí

Na jaře 2017 byly na střediscích DDM hl. m. Prahy otevřeny kurzy pro seniory – vždy podle zaměření střediska (počítače na Stanici techniků, zahradničení na Stanici přírodovědců, cvičení na Stadionu mládeže...). V tvůrčím, komunitním prostředí bylo jen přirozené rozšířit nabídku aktivit napříč generacemi.