DDM hl. m. Prahy
Karlínské Spektrum
Fakultní zařízení Univerzity Karlovy
Karlínské Spektrum

Roboti už nejsou sci-fi, ale kroužky v našem DDM

Roboti brzy oslaví 100. narozeniny a bylo to právě v roce 1921, kdy Karel Čapek uvedl premiéru své divadelní hry R.U.R., kde bylo slovo ROBOT poprvé celosvětově použito. S tímto označením, které je ve slovníku cizích slov definováno jako „zařízení, automaticky reagující na podněty okolí a současně na toto okolí zpětně působící“, nepřišel sám Karel, ale vymyslel ho jeho bratr Josef Čapek.

Od té doby roboti inspirovali nejen další umělce z řad spisovatelů, filmařů, sochařů, ale i počítačové programátory a také zejména technologické a průmyslové inženýry i designéry. Roboty se začal zaobírat i výrobce stavebnic LEGO, který vyvinul elektronickou nadstavbu oblíbené stavebnice LEGO TECHNICS a představil v roce 1998 po dekádě vývojářské práce v londýnském Muzeu moderního umění svou novinku – stavebnici s inteligentní kostkou a systémem Robotic Invention LEGO MINDSTORMS RCX.

V našich kroužcích legorobotiky se děti mohou setkat s druhou generací stavebnic LEGO MINDSTORMS, a to verzí NXT a také s jejím nejnovějším nástupcem verzí EV3.

Obě jmenované stavebnice jsou kromě dílků z LEGA TECHNICS obohacené o nové díly, které umožňují stavbu konkrétních modelů robotů. Mechanizace a samotný pohyb robotů je umožněn servomotory. Aby robot mohl reagovat na podněty z okolí, je vybaven různými senzory, jako je zvukový, ultrazvukový, dotykový, barevný. Máme k dispozici dokonce i senzory na měření teploty okolí. Všechny tyto komponenty včetně mechanických se následně propojí pomocí kabelů k řídící jednotce – inteligentní kostce, která je nositelkou mikroprocesoru a také elektrického napájení robota. Kostka se pak pomocí USB kabelu propojuje s počítačem a takto se do ní stahují vytvořené programy, které následně po spuštění řídí pohyb a reakce robota.

LEGO MINDSTORMS je i softwarová platforma, ve které se děti učí programovat. Namísto psaní slovních příkazů, jež jsou pro většinu programovacích jazyků běžné, zde uživatelé naopak pracují v prostředí, které je přátelské zejména pro naše nejmladší kybernetiky. Všechny funkce jsou graficky znázorněné do bloků a pomocí jejich řazení a nastavování hodnot děti dokáží, co se nejednomu dospělému může zdát jako úplná sci-fi.

V kroužcích legorobotiky i legomechanik (ta je určena pro předškoláky), se děti učí mnohým kompetencím. V podstatě pracují s prostředkem, který velice dobře znají z domova. S prostředkem, se kterým si nyní hrají, ale navíc se i zdokonalují v jemné motorice, logickém uvažování, problem solving přístupu a také v kooperaci a komunikaci s dalšími dětmi. Mimo to se dozvědí mnoho nového z různých vědeckých oborů, jako je fyzika, technika, mechanika a robotika. Děti pracují s fyzikálními veličinami, řeší konstrukční výzvy a hlavně si plní svůj dětský sen – samy si postaví a naprogramují funkčního robota.

Sci-fi není budoucnost – tento článek napsala AI nebo-li Umělá Inteligence z DDM hl. m. Prahy.

Také by vás mohlo zajímat:

  • Pampeliškový med

    VÍCE INFORMACÍ
  • AREÁL UZAVŘEN

    VÍCE INFORMACÍ
  • Pesto z medvědího česneku

    VÍCE INFORMACÍ
  • Emoce pod rouškou

    VÍCE INFORMACÍ
  • Miniscéna přijímá nové členy

    VÍCE INFORMACÍ
Zemřel Oto Maget
Ve věku 85 let zemřel bývalý ředitel DDM hl. m. Prahy pan PhDr. Oto Maget. Poslední rozloučení se koná 28. 5. ve 13 hodin v Ústřední obřadní síni na hřbitově Olšany.