DDM hl. m. Prahy
Stanice techniků
Stanice techniků

Výtvarný projev je věcí sebedůvěry



Nejdůležitější myšlenkou ve výtvarné pedagogice je důraz na upřednostňování procesu před výsledkem.

Výtvarný projev je z velké části věcí sebedůvěry. Je třeba otevřít tvůrčí možnosti každého dítěte a s laskavostí umožnit experimentovat s prostorem, tvary, barvami i liniemi. Stále zbytečně nehodnotit, a pokud možno dětem do jejich tvorby vůbec nezasahovat. Do prací by se mělo vstupovat pouze radou. Jakmile začneme zasahovat příliš, děti přestanou svá „díla“ považovat za svá. V lepším případě se stáhnou do sebe, v horším případě se zatvrdí a přestanou malovat, kreslit a mnohdy přestanou tvořit úplně. Uvěří-li ale svým schopnostem, nápadům, dovednostem a výtvarné intuici, budou moci tvořit spontánně, odvážně a se zaujetím.

Čtěte také: Mami chci být muzikantem

Můžeme dětem nabídnout výtvarné hry, jejichž výsledky jsou vždy originální, a už to značně posílí jejich radost a sebedůvěru. Na častou otázku „Je ten můj obrázek hezkej?“ odpovím vždy: „Je tvůj, tys ho vytvořila a to je důležité. Kdyby tebe nebylo, nevznikl by.“ Tato odpověď dokáže zázraky. Děti této myšlence rády uvěří, a zmírní se tak jejich případná kritičnost k sobě samým. Jsou i děti, které nerady mluví o tom, co nakreslily. Nechtějí mluvit o tom, co znamená jejich „obrázek“, o tom, co i s velkou péčí vytvořily. A i tohle je potřeba za každou cenu respektovat. Nenutíme nikdy a k ničemu, co dítě nepřijme za své. Důležité je, že hra, nápad a dobrá motivace vede děti k tomu, že mohou tvořit.

Vysvětlujeme dětem, že není dobře, není špatně, je jen jejich dílo. Další myšlenka, jež by měla provázet naší práci, je, že barva není špína. A ostatně základní tvořivost je jen jedna.

Dále je třeba zdůraznit, že v takto nízkém věku nejsou děti výtvarně nadané či nenadané, jsou jen ty, které mají možnost spontánně tvořit, a ty, kterým tuto možnost nepřipravíme.

Autor: Dáša Chladová

Podobné články

Karlínský masopust 2015
Masopustní veselí ovládlo v roce 2015 Karlínské náměstí. Kromě průvodu ulicemi Karlína na návštěvníky čekal bohatý pódiový program, staročeské stánky i projížďky na koňském povoze.
Modelářská kadetka
Technické znalosti a manuální zručnost zábavně v pestrém spektru aktivit z oblasti modelářství, techniky a řemesel.
Den dětí
Rok co rok se sejdeme, abychom společně s celým světem oslavili Den dětí a užili si přitom spoustu legrace.
Každý rok přinášíme tematická stanoviště, hudební vystoupení a divadelní pohádku pro nejmenší.
Zastávka volný čas 2013
Bohatý pódiový program, mobilní lezecká stěna, skákací loď a hlavně prezentace jednotlivých oddělení Karlínského Spektra v Kaizlových sadech – tak v kostce vypadala Zastávka volný čas.
Do Stanice techniků místo učení ve škole
Ve Stanici techniků připravujeme i výukové programy pro školy. Jsou přizpůsobeny věku účastníků i potřebám pedagogů. Jak takový školní den mimo školní lavici vypadá, si můžete přečíst v článku Hanky Vondrákové.
Parním vlakem na Lhotku
Velkolepý den na táborové základně Lhotka u Mělníka.
Každý rok vypravujeme historická vozidla, která dovezou rodiny přímo na místo konání.
Mikuláš 2013
Mikulášská nadílka v Karlínském Spektru v roce 2013 se neobešla beze strachu: Byl jsem dostatečně hodný, aby mě Mikuláš nepokáral? Nezlobila jsem maminku moc?
Kniha hříchů ví vše a nikdo se před ní neschoval.
Divadelní – hudební sál
Kinosál – víceúčelový sál s pódiem a projektorem
rozměry:
sálu: 4,8x12m, pódia: 4x4,8m, (50 míst k sezení)
cena:
200 Kč/h místnost, 50 Kč/h projektor, 100 Kč blok flipchartových papírů (25 ks)