DDM hl. m. Prahy
Stanice techniků
Stanice techniků

Výtvarný projev je věcí sebedůvěry



Nejdůležitější myšlenkou ve výtvarné pedagogice je důraz na upřednostňování procesu před výsledkem.

Výtvarný projev je z velké části věcí sebedůvěry. Je třeba otevřít tvůrčí možnosti každého dítěte a s laskavostí umožnit experimentovat s prostorem, tvary, barvami i liniemi. Stále zbytečně nehodnotit, a pokud možno dětem do jejich tvorby vůbec nezasahovat. Do prací by se mělo vstupovat pouze radou. Jakmile začneme zasahovat příliš, děti přestanou svá „díla“ považovat za svá. V lepším případě se stáhnou do sebe, v horším případě se zatvrdí a přestanou malovat, kreslit a mnohdy přestanou tvořit úplně. Uvěří-li ale svým schopnostem, nápadům, dovednostem a výtvarné intuici, budou moci tvořit spontánně, odvážně a se zaujetím.

Čtěte také: Mami chci být muzikantem

Můžeme dětem nabídnout výtvarné hry, jejichž výsledky jsou vždy originální, a už to značně posílí jejich radost a sebedůvěru. Na častou otázku „Je ten můj obrázek hezkej?“ odpovím vždy: „Je tvůj, tys ho vytvořila a to je důležité. Kdyby tebe nebylo, nevznikl by.“ Tato odpověď dokáže zázraky. Děti této myšlence rády uvěří, a zmírní se tak jejich případná kritičnost k sobě samým. Jsou i děti, které nerady mluví o tom, co nakreslily. Nechtějí mluvit o tom, co znamená jejich „obrázek“, o tom, co i s velkou péčí vytvořily. A i tohle je potřeba za každou cenu respektovat. Nenutíme nikdy a k ničemu, co dítě nepřijme za své. Důležité je, že hra, nápad a dobrá motivace vede děti k tomu, že mohou tvořit.

Vysvětlujeme dětem, že není dobře, není špatně, je jen jejich dílo. Další myšlenka, jež by měla provázet naší práci, je, že barva není špína. A ostatně základní tvořivost je jen jedna.

Dále je třeba zdůraznit, že v takto nízkém věku nejsou děti výtvarně nadané či nenadané, jsou jen ty, které mají možnost spontánně tvořit, a ty, kterým tuto možnost nepřipravíme.

Autor: Dáša Chladová

Podobné články

Výtvarný ateliér – akční malba
Otevírání principů základní lidské tvořivosti a podpora komunikační schopnosti a možnosti dětí. Představení vybraných děl akčních malířů. Děti pracují s akrylovými barvami, zažijí si akční výtvarné hry. Mají naprosto volnou ruku v použité barevnosti i tvarové rozmanitosti svých prací. 
Halloween 2013
V roce 2013 jsme přivítali více než stovku malých a mladých účastníků Halloweenu, na které čekala kromě lampionové dílny i překážková dráha mezi duchy.
Čarodějnice
Každý rok se čarodějky a čarodějové slétají kolem 30. dubna v Loděnici Vltava, aby vylepšili svoje schopnosti v kouzlení, čárách a dovednostech, které každý čaroděj či čarodějka potřebuje umět.
Parním vlakem na Lhotku
Velkolepý den na táborové základně Lhotka u Mělníka.
Každý rok vypravujeme historická vozidla, která dovezou rodiny přímo na místo konání.
Halloween 2014
Karlínský Halloweenský průvod v roce 2014 rozzářil Karlínské náměstí.
Téma "Duše a dušičky" vyvrcholilo na samém závěru, kdy jsme společně ze dvorku vypustili více než stovku dušiček k nebesům.
Dubnové akce Karlínského Spektra
Na co vyrazit v dubnu v Karlíně? Chystáme pro vás hned dvě setkání DESKY – klubu deskových her, otevírání lanového centra v Loděnici Vltava a Čarodějnice v Loděnici Vltava. Navíc nás čeká druhý herní večírek Raz, dva, tři, hrajeme! s přespáním.
I v dubnu to v Karlíně žije!
Velikonoční dílny 2016
V roce 2016 jsme na velikonočních dílnách vyráběli kromě pomlázek a vajíček také jarní věnce, které mnohým rodinám zdobily vchodové dveře do bytu.
Naše akce
Karlínské Spektrum nabízí široké spektrum akcí pro veřejnost. Na našich akcích jsou vítání předškoláci, školáci, rodiny s dětmi i senioři.
Mikuláš 2015
Mikuláš si i v roce 2015 přinesl svou knihu hříchů. Žádné dítě si nemohlo být jisto, co na něj Mikuláš ví. Strach a opatrnost byly na místě. Mikuláš je spravedlivý a vidí téměř vše.
Čistím si zuby? Netrápím sourozence? Jím dobře? Mikuláš má odpověď na vše.