DDM hl. m. Prahy
Stanice přírodovědců
Fakultní zařízení Univerzity Karlovy
Stanice přírodovědců

Jak si zasadit bazalku?

Jak si připravit bazalku?

  1. Vezmeme výsevní misku (cokoliv plastového doma najdete, ideálně něco mělkého). Misku naplníme výsevním substrátem – stačí 1 cm pod okraj a následně přitlačíme (např. druhou miskou).
  2. Rovnoměrně vysypeme semínka (v našem případě bazalky), na které dáme asi 0,5 cm vrstvy substrátu. Povrch opět zarovnáme.
  3. Abychom věděli, co a kdy jsme zaseli, ideálně připevníme cedulku s popisem a datem výsevu.
  4. Důležité je rostliny porosit, ale nepřemokřovat!
  5. Výsevní misku umístíme do větší nádoby/přepravky (bez děr!) a přikryjeme potravinovou fólií, která zajistí uvnitř 100% vlhkost pro výsev.
  6. Nádobu uložíme na světlo, ale ne na přímé slunce!
  7. Při vzcházení rostlinek fólii občas odkryjeme, případně proděravíme povrch.
  8. Až budou semenáčky bazalky asi 2 cm vysoké, opatrně je uchopíme za lístky (nejlépe pinzetou, nesaháme přitom na stonek, který bychom mohli manipulací poškodit) a přemístíme do samostatného květináče.
  9. Přiměřeně zavlažíme a přemístíme opět na dobře osvětlené místo, ne však s přímým dopadem slunečního světla.
  10. Voila a bazalka je hotová! Tímto způsobem lze pěstovat i jiné bylinky nebo například rajčata.

Proč vlastně bazalku pěstovat?
Název Basileus pochází ze staré řečtiny a dal by se přeložit jako „Bylinka králů“. Má vyjadřovat respekt, který je jí již po staletí prokazován. Její široké využití je především v kuchyni, kde se využívá její výrazné aroma a chuť. Hojně bývá používána především v oblastech Středomoří, kde si skvěle rozumí s rajčaty, těstovinami nebo rybami. Bazalka má blahodárné účinky při žaludečních křečích a ulevuje od nadýmání. Vhodná je i při nachlazení, jelikož působí mírně protizánětlivě a usnadňuje vykašlávání. Díky svým zklidňujícím účinkům ji lze využít při nespavosti, psychickém vypětí nebo migréně. Udává se, že k potlačení stresu stačí žvýkat 10–12 lístků bazalky denně.

Bazalka obsahuje flavonoidy a těkavé silice, které jsou zodpovědné za ochranu buněk před volnými radikály. Dále obsahuje vitaminy A (konkrétně jeho provitamin betakaroten), který pomáhá chránit pokožku před slunečním zářením a udržuje ji v dobrém stavu. Vitamin C podporuje imunitu, esenciální mastné oleje působí antibakteriálně a omezují růst řady bakterií (Listeria monocytogenes, Staphylococcus aureus, Escherichia coli). Ceněná je i pro obsah hořčíku, železa, vápníku, draslíku a dokonce i omega-3 mastných kyselin, které zajišťují správné fungování kardiovaskulárního systému a mozku. Někteří vědci ji tak právem řadí mezi tzv. superpotraviny.

Kromě výše uvedeného má i jedno velmi praktické využití. Její výrazné aroma odpuzuje hmyz a lze ji tak na okně či parapetu využít jako přírodní repelent.

Autor článku: Barbora Kurkinová a Alenka Žbirková

 

 

 

Také by vás mohlo zajímat:

  • Online přihlašování na víkendové ježdění

    VÍCE INFORMACÍ
  • Pozastavení pravidelné zájmové činnosti 5. 10. - 18. 10. 2020

    VÍCE INFORMACÍ
  • Cyklokroužek – Na vlnách odvahy a dobrodružství

    VÍCE INFORMACÍ
  • Bezpečnostní opatření – roušky na kroužcích

    VÍCE INFORMACÍ
  • Přihlašování na kroužky 2020/21

    VÍCE INFORMACÍ