Fotoklub Líheň
MgA. Jaromír Santler, santler@ddmpraha.cz, 222 333 878
Vážení návštěvníci,
systematičnost a trpělivost vás přivedla až na tuto stránku, zasloužíte si tedy odměnu ve formě stručných, a přesto vysoce obsažných informací.
Na úvod prozradím strukturu informací, to abyste je mohli libovolně přeskakovat a vynechávat:
1. Jak je fotoklub starý a kdo se v něm schází?
3. Správně fotografovat vás nikdo nenaučí
4. K čemu je fotografování dobré?
7. Nápad je důležitější než foťák
9. Již jsme probrali a bude následovat
11. Klub analogové a alternativní fotografie
ad 1) Jak je fotoklub starý a kdo se v něm schází?
Fotoklub Líheň existuje již od počátku devadesátých let. Jeho členy jsou děti, mládež a mladí dospělí ve věku od 12 do 26 let. Několik let běží i specializovaná skupina analogové fotografie, kterou tvoří dospělí od 19 do cca 50 let. 80 % členů je ve věku od 13 do 18 let. Chlapci a dívky byli v posledních letech zastoupeni přibližně stejně.
ad 2) Co tam ti lidé dělají?
Někteří se snaží dospět k samostatné tvorbě. Naše výuka tomu (doufám) nebrání. Postupně procházíme okruhy, které se vzájemně prolínají: fotografie jako komunikace, krajina, zátiší, portrét, reportáž, dokument, nefigurativní fotografie, instalace, základy exponometrie, výtvarné možnosti světla, digitální opravy a úpravy fotografie, dějiny jednotlivých fotografických žánrů, černobílá analogová fotografie – práce ve fotokomorách, stavba a skladba obrazu. Součástí programu jsou konzultace samostatné tvorby, výstavy, práce s talenty. Určitě jsem na něco zapomněl.
ad 3) Správně fotografovat vás nikdo nenaučí
Fotografování souvisí s myšlením a cítěním (více, než si myslíte), které se nedají naučit. Pokusy tady byly – co si máme myslet a co cítit. Nedopadlo to dobře (v Česku nejméně dvakrát). Sebevzdělávat se ale můžete (musíte!). Fotografie je pro tyto účely skvělá (asi nejlepší). Chcete-li vytvořit obraz s velkou významovou hloubkou odpovídajících estetických a etických kvalit, docela se mentálně zapotíte. Zapomeňte na západy slunce, rozmazané potůčky, včelky na pampelišce a jiná masová klišé. Co všechno musí fotograf znát a pochopit, aby vytvořil např. přesvědčivý psychologický portrét? Nebo do banálních reálií vložil novou informaci? Radši vám to neřeknu, nechci vás odradit, potřebuji širokou členskou základnu. Něco vám přesto poradím: neexistuje žádný návod, schéma, empirický vzorec. Škoda. Ale určitě pomůžou životní postoje a zkušenosti. Je potřeba hodně fotografovat a k nějakému výsledku se určitě dopracujete. Kdyby to tak nebylo, neotevírali bychom každý rok přípravku k talentovým zkouškám na fotografické školy.
ad 4) K čemu je fotografování dobré?
Vlastně jsem již odpověděl v bodě 3. Poslouží k vašemu mentálnímu a emočnímu rozvoji i bez toho, že by muselo hned vzniknout velké umělecké dílo. Jak říká moje kolegyně, není důležitý výsledek, ale samotný proces. Já bych ji doplnil: kdo je chytrý, bude ještě chytřejší, kdo je vnímavý, bude ještě vnímavější, kdo je mdlého rozumu, bude na tom o něco lépe.
Fotografie může být také někomu prvním nástrojem k rozvinutí tvořivosti (no konečně, když už to jinde a jinak nešlo).
ad 5) A co čuňačinky (akty)?
Nefotíme.
ad 6) Plán pro školní rok
Základními tematickými okruhy budou zátiší, portrét, krajina, dokument, inscenace, nefigurativní fotografie, intermediální přesahy. Souběžně poběží výuka „řemesla“, která bude zahrnovat digitální zpracování a prezentaci obrazu (Photoshop), analogové fotolaboratorní techniky (temná komora), ateliérové svícení, exponometrii, praktickou optiku. Tematické okruhy nebudou probírány postupně jako ohraničené celky, ale budou součástí časové osy vývoje fotografie od počátků až do současnosti. Například novou věcnost můžeme promítnout do zátiší, portrétních, krajinářských a dalších etud a porovnávat ji s přístupy období piktorialismu. Podobně třeba konstruktivismus s jinými avantgardními proudy nebo modernu s postmodernou. Toto pojetí je pro aktivního fotografa motivací k vnímání fotografie a světa v širších souvislostech – dobových, kulturních, společenských i technických.
ad 7) Nápad je důležitější než foťák
Obchodníci vám budou tvrdit něco jiného. Mají k tomu své důvody. Dobrý foťák má samozřejmě svoji cenu. Stejně jako dobrá rydla, štětec nebo housle. Nakonec, máte-li nápad, dobrý foťák si můžete půjčit od těch, co nápad nemají. S dobrým foťákem se fotí dobře, se špatným špatně (staré čínské přísloví).
ad 8) Podivné zvuky, praslovo
Není to pomluva, lidi ve fotoklubu opravdu vydávají podivné skřeky. Někteří se učí praslovu a zkoumají jeho účinky na sobě samém i na svém okolí. S odstupem času všichni aktéři přiznávají výrazné vnitřní zušlechtění.
ad 9) Dosud jsme probrali
Prvním tématem na začátku školního roku (kromě úvodního přehledu o možnostech fotografie jako komunikačního prostředku) bylo fotografování portrétu s libovolným výrazem modelu, jeho náslené promítnutí v nadživotní velikosti na bílé pozadí a znovu nafotografování (tentokrát na kinofilm) s modelem před vlastním, zvětšeným obrazem. V dalších lekcích probíhalo vyvolání filmů i zvětšenin. Druhým tématem byla studie tváře, proměňovaná změnami účesů (paruk). Jednotlivé snímky se kolážovaly do aršíků, výstup se převáděl do analogového záznamu. V obou tématech byla výuka rozšiřována o nezbytné fotolaboratorní zpracování a základy v editoru Photoshop. Třetími tématy lekcí byla stylizace portrétu prostřednictvím různých expozic (přeexpozic) a následné editace v Photoshop. Etudou, kerou bylo konstruktivistické zátiší jsme navázali na stručný výklad o moderně, s inspirativními vlivy i na současnost. Snímalo se převážně na kinofilm. Ještě před vánoci jsme filmové materiály vyvolali. Všechna ateliérová cvičení byla doplňována krátkými pohledy do historie a současnosti fotografie. V měsíci lednu jsme nejdříve dokončily etudy na kinofilm. Ke stylizovanému portrétu jsme se vrátili s technikou snímání na 6x6 formát a se zadáním k retro stylu. Zpracovávalo se analogově a přes skenování i digitálně.
ad 10) Kde nás najdete?
Fotoklub se nachází ve Stanici techniků v Dejvicích.
Adresa: Stanice techniků DDM hl. m. Prahy, Pod Juliskou 2a, Praha 6
Pokud si myslíte, že je to na konci světa, tak se velmi mýlíte. Z Václaváku je to na Dejvickou pár minut a z Dejvické k nám pouze 1 nebo 2 zastávky autobusu, případně 10 minut pěšky směrem z kopce. Také k nám jede tramvaj i vlak z centra (zastávka Podbaba).
Přihlásit se můžete na kterýkoliv den od pondělí do čtvrtka, od 15.00 do 16.45 nebo od 17.00 do 18.45. Pátek je v prvním pololetí vyhrazen od 15.00 mládeži, která se připravuje k talentovým zkouškám na fotografické školy a navštěvuje některou pracovní skupinu fotoklubu. Kurzovné činí 4.400 Kč na celý školní rok, nebo 2.400 Kč na pololetí, v přípravce na SŠ, VŠ se připlácí symbolických 300 Kč (přípravka končí složením zkoušek, druhé pololetí je pak otevřeno pro stávající osmáky).
ad 11) Klub analogové fotografie (pro dospělé)
Před pěti lety jsme založili speciální skupinu, zabývající se výhradně výtvarnou fotografií tradičním fotolaboratorním procesem. Klub je určen zájemcům ve věku od 18 do 99 let. Schází se ve čtvrtek od 19.00 do 21.00. Klub od počátků vede zkušený lektor Matyáš Baron.
MgA. Jaromír Santler, vedoucí fotoklubu
Aktuálně
Články k tématu