DDM hl. m. Prahy
Stanice techniků
Fakultní zařízení Univerzity Karlovy
Stanice techniků

Fotoklub Líheň

MgA. Jaromír Santler, santler@ddmpraha.cz, 222 333 878

Facebook

Vážení návštěvníci,
systematičnost a trpělivost vás přivedla až na tuto stránku, zasloužíte si tedy odměnu ve formě stručných, a přesto vysoce obsažných informací.

Na úvod prozradím strukturu informací, to abyste je mohli libovolně přeskakovat a vynechávat:

1. Jak je fotoklub starý a kdo se v něm schází?

2. Co tam ti lidé dělají?

3. Správně fotografovat vás nikdo nenaučí

4. K čemu je fotografování dobré?

5. A co čuňačinky (akty)? 

6. Plán pro školní rok 2020/21

7. Nápad je důležitější než foťák

8. Podivné zvuky, praslovo

9. Již jsme probrali a bude následovat 

10. Kde nás najdete?

11. Klub analogové a alternativní fotografie

ad 1) Jak je fotoklub starý a kdo se v něm schází?
Fotoklub Líheň existuje již od počátku devadesátých let. Jeho členy jsou děti, mládež a mladí dospělí ve věku od 12 do 26 let. 80 % členů je ve věku od 13 do 18 let. Chlapci a dívky byli v posledních letech zastoupeni přibližně stejně.

ad 2) Co tam ti lidé dělají?
Někteří se snaží dospět k samostatné tvorbě. Naše výuka tomu (doufám) nebrání. Postupně procházíme okruhy, které se vzájemně prolínají: fotografie jako komunikace, krajina, zátiší, portrét, reportáž, dokument, nefigurativní fotografie, instalace, základy exponometrie, výtvarné možnosti světla, digitální opravy a úpravy fotografie, dějiny jednotlivých fotografických žánrů, černobílá analogová fotografie – práce ve fotokomorách, stavba a skladba obrazu. Součástí programu jsou konzultace samostatné tvorby, výstavy, práce s talenty. Určitě jsem na něco zapomněl.

ad 3) Správně fotografovat vás nikdo nenaučí
Fotografování souvisí s myšlením a cítěním (více, než si myslíte), které se nedají naučit. Pokusy tady byly – co si máme myslet a co cítit. Nedopadlo to dobře (v Česku nejméně dvakrát). Sebevzdělávat se ale můžete (musíte!). Fotografie je pro tyto účely skvělá (asi nejlepší). Chcete-li vytvořit obraz s velkou významovou hloubkou odpovídajících estetických a etických kvalit, docela se mentálně zapotíte. Zapomeňte na západy slunce, rozmazané potůčky, včelky na pampelišce a jiná masová klišé. Co všechno musí fotograf znát a pochopit, aby vytvořil např. přesvědčivý psychologický portrét? Nebo do banálních reálií vložil novou informaci? Radši vám to neřeknu, nechci vás odradit, potřebuji širokou členskou základnu. Něco Vám přesto poradím: neexistuje žádný návod, schéma, empirický vzorec. Škoda. Ale určitě pomůžou životní postoje a zkušenosti. Je potřeba hodně fotografovat a k nějakému výsledku se určitě dopracujete. Kdyby to tak nebylo, neotevírali bychom každý rok přípravku k talentovým zkouškám na fotografické školy.

ad 4) K čemu je fotografování dobré?
Vlastně jsem již odpověděl v bodě 3. Poslouží k vašemu mentálnímu a emočnímu rozvoji i bez toho, že by muselo hned vzniknout velké umělecké dílo. Jak říká moje kolegyně, není důležitý výsledek, ale samotný proces. Já bych ji doplnil: kdo je chytrý, bude ještě chytřejší, kdo je vnímavý, bude ještě vnímavější, kdo je mdlého rozumu, bude na tom o něco lépe.
Fotografie může být také někomu prvním nástrojem k rozvinutí tvořivosti (no konečně, když už to jinde a jinak nešlo).

ad 5) A co čuňačinky (akty)?
Nefotíme.

ad 6) Plán pro školní rok 2020/21
Základními tematickými okruhy budou zátiší, portrét, krajina, dokument, inscenace, nefigurativní fotografie, intermediální přesahy. Souběžně poběží výuka „řemesla“, která bude zahrnovat digitální zpracování a prezentaci obrazu (Photoshop), analogové fotolaboratorní techniky (temná komora), ateliérové svícení, exponometrii, praktickou optiku. Tematické okruhy nebudou probírány postupně jako ohraničené celky, ale budou součástí časové osy vývoje fotografie od počátků až do současnosti. Například novou věcnost můžeme promítnout do zátiší, portrétních, krajinářských a dalších etud a porovnávat ji s přístupy období piktorialismu. Podobně třeba konstruktivismus s jinými avantgardními proudy nebo modernu s postmodernou. Toto pojetí je pro aktivního fotografa motivací k vnímání fotografie a světa v širších souvislostech – dobových, kulturních, společenských i technických.

ad 7) Nápad je důležitější než foťák
Obchodníci vám budou tvrdit něco jiného. Mají k tomu své důvody. Dobrý foťák má samozřejmě svoji cenu. Stejně jako dobrá rydla, štětec nebo housle. Nakonec, máte-li nápad, dobrý foťák si můžete půjčit od těch, co nápad nemají. S dobrým foťákem se fotí dobře, se špatným špatně (stará čínská moudrost).

ad 8) Podivné zvuky, praslovo
Není to pomluva, lidi ve fotoklubu opravdu vydávají podivné skřeky. Někteří se učí praslovu a zkoumají jeho účinky na sobě samém i na svém okolí. S odstupem času všichni aktéři přiznávají výrazné vnitřní zušlechtění.

ad 9) Již jsme probrali a bude následovat
Výše popsaný učební plán je skvělý, každý rok jej mírně modifikujeme a dle různých podnětů doplňujeme. Je však podmíněn přirozenou, prezenční výukou. Fotografie je u nás převážně praktický předmět a pokud může existovat jen v distanční formě, jako je tomu nyní, museli jsme jej zúžit pouze na jeho teoretickou část, zadání "domácích úkolů" a konzultace individuální tvorby. V distanční výuce jsme zatím probrali témata historie fotografie - vynálezci a první kroky, výtvarné a umělecké ambice, meziválečné období, moderna, avantgarda, Bauhaus, sociální a subjektivní dokument. Z "praktických" témat jsme online vyučovali stavbu obrazu a kompozici a něco málo o exponometrii. Díky kolegům s multimédií jsme uspořádali i stream, na téma portrét a ateliérové svícení. Z historických témat jsme v online prezentacích probrali postmoderní a konceptuální fotografii. Následoval fotožurnalismus reprezentovaný agenturou Magnum. Máme za sebou exponometrii se základy zonálního systému. A konečně jsme se dočkali prezenční formy výuky. První lekce byly věnovány opakování některých postupů v editoru Photoshop. Využili jsme k tomu jednoduchou etudu - z banálního snímku tváře jsme kopírováním levé a pravé tváře vytvořili další dvě symetrické tváře, evidentně rozdílných charakterů. V současnosti máme rozpracováno téma portrétu s poněkud postmoderním laděním. Součástí bude i pečlivá postprodukce. Do konce školního roku se budeme také ještě věnovat i analogové fotografii a jejímu zpracování ve fotolaboratoři.

ad 10) Kde nás najdete? 
Fotoklub se nachází ve Stanici techniků v Dejvicích. 
Adresa: Stanice techniků DDM hl. m. Prahy, Pod Juliskou 2a, Praha 6
Pokud si myslíte, že je to na konci světa, tak se velmi mýlíte. Z Václaváku je to na Dejvickou pár minut a z Dejvické k nám pouze 1 nebo 2 zastávky autobusu, případně 10 minut pěšky směrem z kopce. Také k nám jede tramvaj i vlak z centra (zastávka Podbaba).
Přihlásit se můžete na kterýkoliv den od pondělí do čtvrtka, od 15.00 do 17.00 nebo od 17.00 do 19.00. Pátek je vyhrazen od 15.00 mládeži, která se připravuje k talentovým zkouškám na fotografické školy. Kurzovné činí 4 100 Kč na celý školní rok, nebo 2 300 Kč na pololetí.

ad 11) Klub analogové fotografie
Před třemi lety jsme založili dvě speciální skupiny, zabývající se výhradně výtvarnou fotografií tradičním fotolaboratorním procesem. V tomto školním roce máme novinku – jednu skupinu věnujeme dospělým zájemcům. Scházet se budou ve středu od 19.00 do 21.00. I letos rádi přivítáme další milovníky temných komor a neobvyklých vyvolávacích procesů.

MgA. Jaromír Santler, vedoucí fotoklubu

Také by vás mohlo zajímat:


    Notice: Undefined variable: _i in /home/ddmpraha/web/ddmpraha.cz/modul/stranka/hl.php on line 197
  • Otevírací doba

    VÍCE INFORMACÍ
  • Den dětí – výherci tomboly

    VÍCE INFORMACÍ
  • Čestné prohlášení o testovaní (ke stažení)

    VÍCE INFORMACÍ
  • Pojeď se Stanicí techniků na Černobor

    VÍCE INFORMACÍ
  • V případě nekonání tábora vám vrátíme zaplacenou částku za tábor do poslední koruny

    VÍCE INFORMACÍ